Jak reklamować sesje rodzinne i dziecięce na Facebooku

Grzesiek Kogut
20-02-2019

8 min

Zdjęcia w artykule są autorstwa Zuzy Maliny https://zuzamalina.pl

Jeśli zajmujesz się fotografią rodzinną lub wykonujesz sesje świąteczne i chcesz zdobyć większe zainteresowanie swoimi usługami to w tym artykule znajdziesz coś dla siebie. Rozpocznę od informacji bardziej oczywistych i zakończę na zaawansowanym targetowaniu reklamy.

Bezpłatna promocja na Facebooku

Wykorzystaj swój fanpage. Wybierz nejlepsze zdjęcie lub utwórz sklejkę z kilku zdjęć (do tego możesz wykorzystac program Canva na telefonie). Pamiętaj aby treść publikowanego posta nie była jedynie informacyjna jak ogłoszeni w gazecie. Musi zachęcać do kontaktu i inspirować do podjęcia współpracy. Uświadom swoich klientów jaka jest wartość fotografii, które mogą otrzymać (nie mówię tu o kwestii finansowej). W zachęceniu do kontaktu pomaga dodanie przycisku "Wyślij wiadomość" pod postem. Dobrym sposobem na publikację może okazać się utworzenie posta z kilkoma zdjęciami (4-12) wraz krótkim opisem i przyciskiem.

Sesje rodzinne czy świateczne to raczej usługa sprzedawana lokalnym odbiorcom. Aby szukać klientów bez ponoszenia kosztów możesz skorzystać z lokalnych grup na Facebooku. Są to grupy, które zazwyczaj mają w swojej nazwie "spotted", "sprzedam / wymienię / oddam". Możesz także poszukać grup dedykowanych dla rodziców lub mam. Pamiętaj aby przeczytać regulamin grupy zanim zamieścisz ogłoszenie. Czasami nie jest to dozwolone. Jeśli regulamin i administrator grupy na to pozwala to możesz udostępnić post z ogłoszeniem opublikowany na Twoim fanpageu. Wtedy potencjalni klienci od razu będą mieli dostepny link do Twojego fanpage'a oraz przycisk "wyślij wiadomość", który ułatwia podjęcie kontaktu.

Płatna promocja na Facebooku

Tutaj możliwości jest bardzo dużo ale proponuję Ci wykorzystać post, który utworzysz na swoim fanpage'u. Pamiętaj o tym, żeby nie używać opcji "promuj post". Brakuje tam możliwości doprecyzowania grupy odbiorców i wyrzucisz pieniądze w błoto. Aby właściwie skonfigurować reklamę trzymaj się poniższych punktów:

1. Utwórz post

Tak jak wcześniej wspomniałem wykorzystamy istniejący post z naszego fanpage'a. Jeśli nie jest jeszcze opublikowany to musisz to zrobić zanim przejdziesz do kreowania kampanii reklamowej. Tworząc taki post postaraj się aby treść nie brzmiała jak jedna wielka reklama. Nikt dzisiaj nie lubi nachalnej promocji. Napisz coś lekkiego i chwytliwego. Podkreśl dlaczego fajnie jest mieć takie zdjęcia i wspomnij dlaczego warto z Tobą współpracować. Jeśli posiadasz stronę internetową i do niej chcesz kierować klientów to w opisie wklej link. Załącz w poście od 4-12 zdjęc (pamiętaj, żeby to nie był album tylko post z wieloma zdjęciami). Taka kreacja reklamowa będzie znacznie bardziej atrakcyjna niż pojedyncze zdjęcie. Pamiętaj aby dodać przycisk "Wyślij wiadomość".

2. Utwórz nową kampanię

Aby utworzyć nową kampanię musisz wejść w menedżera reklam i kliknąć zielony przycisk "Utwórz". Jeśli nie masz jeszcze uruchomionego konta reklamowego na Facebooku to poniżej znajdziesz link ze wskazówkami jak to zrobić:https://www.facebook.com/business/help/428891787289529 Najprościej jest wejść w powyższy link i kliknąć w prawym górnym rogu "Utwórz reklamę". Dalej postępuj zgodnie z instrukcjami (to dotyczy tylko tych, którzy nie mają jeszcze uruchomionego konta reklamowego).

3. Wybierz cel marketingowy.

Z wszystkich dostępnych celów będą interesowały nas jedynie dwa. "Aktywność" (2) jeśli bardziej zależy Ci na tym aby zdobywać zaangażowanie i zapytania bezpośrednio na Facebooku oraz "Ruch" (1) jeśli chcesz kierować swoich potencjalnych klientów na stronę internetową i stamtąd pozyskiwać zapytania.

Przejdź dalej klikając w niebieski przycisk "Kontynuuj".

4. Skonfiguruj grupę docelową

  • Lokalizacja, wiek i płeć W tym miejscu możesz wybrać konkretnie Twoją miejscowość, w której wykonujesz zlecenia lub promień (1) wokoło, który Facebook ma uwzględnić w wyświetlaniu reklam. Wybierz także wiek i płeć. Ja w tym przypadku sugeruję kobiety w wieku 25-40l, ale jeśli uważasz, że powinno być inaczej to oczywiście zmień to zgodnie ze swoimi upodobaniami. Sugeruję Ci aby wybierać grupę docelową zgodnie z kreacją reklamową. Może to stereotyp ale nie widziałem jeszcze faceta zachwycającego się zdjęciami noworodków w sweterkach ;). 

  • Szczegółowe opcje targetowania Tutaj Facebook okazuje się bardzo pomoną platformą reklamową. Dzięki temu, że bardzo dobrze zna swoich użytkowników, jesteś w w stanie kierować reklamę do rodziców tak jak na poniższym screenie. W tym miejscu także pamiętaj aby zdjęcia, które będziesz pokazywać były adekwatne do grupy odbiorców. Swieżo upieczonym rodzicom nie ma co reklamować sesji komunijnych. 

5. Budżet

Kwestię promocji potraktuj długofalowo. Jeśli zamierzasz przeznaczyć 20 zł na tydzień to raczej taka kampania skazana będzie na porażkę. Myślę, że nie ma co wchodzić w ten rodzaj reklamy z budżetem mniejszym niż 300zł-500zł na miesiąc jeśli chcesz takimi sesjami zapełnić cały miesiąc. Oczywiście jeśli Twoja grupa docelowa jest bardzo duża to musisz zwiększyć budżet. Jeśli Twój fanpage odwiedza dużo potencjalnych klientów to możesz przeznaczyć część budżetu na remarketing. To pozwoli efektywniej korzystać z budżetu. Konfigurując pierwszą kampanię spróbuj ustawić budżet całkowity 300 zł na 2 tygodnie.

Przejdź dalej klikając w niebieski przycisk "Kontynuuj".

Jeśli nie wiesz czym jest remarketing i jak go uruchomić oraz jakie rezultaty daje to zobacz mój bezpłatny kurs wideo na ten temat: https://kursy.grzesiekkogut.pl/darmowy-kurs-wideo-z-remarketingu-na-facebooku-i-instagramie

6. Materiał reklamowy

Materiał reklamowy (kreacja reklamowa) została już przez Ciebie utworzona w punkcie 1. Aby z niego skorzystać, w ostatnim etapie tworzenia kampanii wybierz "Użyj istniejącego posta" (1), a poniżej kliknij "Wybierz post" (2). W tym momencie wyświetli Ci się lista Twoich postów do wyboru. Z listy wybierz ten, który chcesz promować.

Pamiętaj aby w sekcji "Tożsamość" wybrany był właściwy fanpage - ten na którym został opublikowany wcześniej post.

Na końcu zatwierdź wszystko zielonym przyciskiem "Potwierdź"

W ten sposób skonfigurowana kampania powinna docierać do osób zainteresowanych Twoimi usługami. Pamiętaj o tym, że pozyskiwanie zapytań nie gwarantuje Ci zleceń. Ważna jest także dobra oferta i sprzedaż. Każde działanie marketingowe jest tak dobre jak jego najsłabsze ogniwo, dlatego pamiętaj o tym żeby dopracowywać swoje działania na każdym etapie (od estetyki zdjęć przez kampanię po skuteczną komunikację z klientem).

Pozdrawiam serdeczenie

Grzesiek Kogut https://kursy.grzesiekkogut.pl

Zostaw e-mail jeśli chcesz otrzymać powiadomienie o nowościach na stronie. Bedę wysyłał tylko wartościowe rzeczy.